Podpis Eurocert Toruń

W jaki sposób założyć i korzystać z osobistego e-podpisu?

Proces uzyskania osobistego e-podpisu nie jest przesadnie trudna. Właściwie w kilku łatwych krokach można uzyskać osobisty elektroniczny podpis kwalifikowany, przepisany tylko jednej osobie. W jaki sposób założyć osobisty elektroniczny podpis kwalifikowany? Należy zamówić zestaw składający się z oprogramowania, czytnika i karty, a potem zainstalować program w komputerze. Finalnym elementem jest potwierdzenie tożsamości klienta w jednym z punktów partnerskich. Spotkanie jest konieczne do zamówienia osobistego elektronicznego podpisu kwalifikowanego, z uwagi na to, że to za sprawą spotkania firma rozprowadzająca certyfikaty zatwierdza, że właściwa, niepodszywająca się pod kogoś innego, osoba będzie korzystała z e-podpisu.

Kiedy wszystkie formalności będą dokończone z indywidualnego certyfikatu kwalifikowanego można korzystać bez przeszkód na wskazany okres. Upływ daty ważności można wybrać samodzielnie. Kupując zestaw decydujemy, czy oczekujemy podpisu kwalifikowanego  na 2 czy 3 lata. Po tym czasie można odnowić indywidualny podpis i dalej używać go bez trudu. Aby móc bezpiecznie korzystać z podpisu kwalifikowanego niezbędnych jest parę czynników, które decydują o odpowiednim składaniu podpisu.

Z czego składa się bezpieczny indywidualny certyfikat kwalifikowany?

Głównym narzędziem, niezbędnym, aby móc korzystać z osobistego e-podpisu jest zestaw nabyty w sklepie producenta albo jego partnerów. Przeważnie w takim zestawie znajdują się: program komputerowy służący obsłudze osobistego e-podpisu, karta kryptograficzna i token albo czytnik.

Ponadto do pojedynczego osobistego e-podpisu dołączone są 2 różne kody PUK oraz PIN. Są one niezbędne do odpowiedniego używania osobistego e-podpisu. Kod PIN potrzebny będzie przy sygnowaniu dokumentów, natomiast kod PUK to ochrona w razie jeżeli wpisany kod PIN został trzy razy wprowadzony z błędem i przez to e-podpis był zablokowany. Prawidłowy kod PIN nadawany przy indywidualnych certyfikatach kwalifikowanych zwykle ma 6 albo 8 cyfr. To istotne, by zatrzymać kod PIN z dale od innych osób. W razie konieczności kod PIN można zmienić.

Posiadając tak samo czytnik albo token i numer PIN, można sygnować dokumenty, dlatego przekazanie ich w niepowołane ręce może sposowdować pojawienie się kłopotów. To dlatego, że elektroniczny podpis kwalifikowany ma taką samą siłę prawną, co własnoręczny podpis. W sytuacji straty jakiegoś z elementów służących do wstawiania osobistego e-podpisu, powinno się jak najszybciej zgłosić się do centrum certyfikacji, by doprowadzili do dezaktywowania podpisu, aby nie miała inna osoba. Działania z zakresu bezpieczeństwa są tu fundamentem, dlatego powinno się zachować szczególną ostrożność.

Co zrobić, by podpisać dokument?

Wstawianie osobistego e-podpisu nie należy do trudnych czynności. Posiadanie indywidualnego e-podpisu kwalifikowanego umożliwia podpisywanie dokumentów w wielu formatach. Przeznaczone do obsługi oprogramowanie umożliwia używanie podpisu w kilku programach: dobrze przystosowany do pracy jest np. z programem Płatnik.

Dla przykładu pliki PDF można sygnować przez program do ich odczytywania: Adobe Reader. Wystarczy otworzyć właściwy dokument i wyszukać wariant wśród wgranych certyfikatów. Należy wybrać swój indywidualny osobisty e-podpis, a następnie sprawdzić, czy jest on dobry. Kiedy wszystko jest gotowe należy potwierdzić zmiany, jednocześnie wybierając docelowy folder zapisu. Tutaj konieczny będzie numer PIN, którym zostanie zatwierdzone zostawienie podpisu. Po dokonaniu tych czynności, dokument jest podpisany.

Jak wygląda właściwie podpisany dokument?

To, czy dokument jest właściwie podpisany można bez trudu ocenić przez program albo przez czytnik plików PDF. To za sprawą funkcji sprawdzania danych o autorze. Program pokazuje zawarte dane na temat samego certyfikatu i osoby, która podpisała dokument. Aby właściwie podpisać dokument elektroniczny, powinno się postępować zgodnie z instrukcjami. W narzędziach programu muszą być dostępne narzędzia, również opcje związane bezpośrednio z certyfikatami kwalifikowanymi. Wystarczy wśród dostępnych certyfikatów odnaleźć osobisty, a następnie ocenić, czy wszystko się zgadza. Jeśli tak, należy wskazać opcję „podpisz dokument” i potwierdzić swoje działania przez wprowadzenie dobrego numeru PIN. Od tej chwili dokument jest podpisany prawdziwym certyfikatem .

Trzeba mieć na uwadze, że elektroniczny podpis kwalifikowany ma taką samą siłę prawną, co podpis odręczny. Z tego względu, powinno się sygnować tylko te dokumenty, jakich pochodzenia oraz wiarygodności jesteśmy pewni. Zwłaszcza, jeżeli są to dokumenty wymieniane z kontrahentem.

Cena własnego certyfikatu kwalifikowanego

Aby określić koszt własnego certyfikatu kwalifikowanego, powinno się pomyśleć, w jaki sposób i jak długo będziemy potrzebować e-podpisu. Dokonując zakupu najlepiej określić, którym sprzętem planujemy operować – to jest, jakie elementy ma posiadać nasz zestaw oprócz samego oprogramowania sterującego podpisem – a do tego jego termin ważności. Indywidualny certyfikat kwalifikowany można wykupić na rok, dwa lub trzy lata. Ponadto na koszt osobistego e-podpisu oddziałują również dodatki. Kiedy planujemy uzyskać obsługę wprowadzenia oprogramowania przez sprzedawcę podpisu albo zyskać dodatkowe usługi, np. opcję znaczników czasu, określającą dokładny moment sygnowania dokumentu. Należy mieć na uwadze, że koszt certyfikatu kwalifikowanego wzrośnie.

https://podpis-elektroniczny.blacksoft.pl/jak-uzyskac-podpis-kwalifikowany-faq/