Certyfikat elektroniczny Eurocert Toruń

Co sprawia, że warto mieć certyfikat kwalifikowany ?

Profil zaufany czy elektroniczny certyfikat kwalifikowany

Internet oferuje w tych czasach ogromną liczbę możliwości, korzystając z niego da się wykonać co raz więcej spraw, też administracyjnych i urzędowych. Aby to osiągnąć można przede wszystkim używać dwa sposoby potwierdzania tożsamości: osobisty profil zaufany albo elektroniczny certyfikat kwalifikowany.

Te dwie metody stworzono do zastąpienia do tej chwili wykorzystywanego podpisu ręcznego. Chociaż nie wypierają go całkowicie, dla sporej liczby osób prywatnych i właścicieli firm wykorzystanie elektronicznych sposobów uwierzytelniania tożsamości jest bardziej komfortowe oraz oszczędza znaczną ilość czasu. Warto wspomnieć, że troska o pozytywny wynik spraw m.in. urzędowych zwykle wiąże się z składaniem wielu wniosków. Korzystanie z elektronicznych sposobów umożliwia zredukowanie czasu, który dotychczas należało przeznaczyć, by dojechać do urzędu, zwykle także wyczekać w kolejce, a następnie załatwić potrzebne sprawy. Dzięki profilowi zaufanemu oraz elektronicznemu certyfikatowi kwalifikowanemu, takie same formalności da się załatwić bez wychodzenia z biura lub mieszkania.

Na co warto się zdecydować? Profil zaufany czy elektroniczny e-podpis ?

Na początek należy podkreślić, że elektroniczny certyfikat kwalifikowany dostarcza większych możliwości w przeciwieństwie do profilu zaufanego. Zastanawiając się nad profilem zaufanym, a kwalifikowanym e-podpisem warto najpierw zastanowić się, do czego będziemy go stosować. Profil zaufany posłuży tylko w sprawach urzędowych  na przykład do kontaktu z ZUS, ePUAP i CEIDG. Elektroniczny certyfikat ma z kolei szersze przeznaczenie, za sprawą czego wielu właścicieli firm go preferuje. Kwalifikowany elektroniczny podpis jest uniwersalny i potwierdza każdy dokument, jaki można było dotychczas podpisywać ręcznie. Wobec tego obok spraw urzędowo-administracyjnych poprzez elektroniczny podpis można sygnować także m.in. umowy, e-maile lub kontrakty z kontrahentami biznesowymi.

Znaczącą różnicą między profilem zaufanym, a e-podpisem jest to, że pierwszy z nich jest całkowicie darmowy, natomiast za elektroniczny podpis kwalifikowany trzeba zapłacić. Patrząc jednak na jego szersze zastosowanie, warto przemyśleć zakup. Kwalifikowany podpis elektroniczny będzie ważny na okres roku, 2 lub 3 lat, a po tym czasie da się go bez przeszkód odnowić. Profil zaufany także ma swój odnawialny termin ważności sięgający 3 lat.

Jeżeli ktoś potrzebuje tylko kontaktu z administracją i urzędem, profil zaufany będzie w zupełności wystarczający. Z kolei elektroniczny e-podpis staje się standardem w biznesie. Pomimo kosztów  – właściwie nie najwyższych, dzieląc cenę na cały czas aktywności podpisu – jego używanie jest tak przydatne, że co raz częściej stanowi fundament sprawnego działania . Zwłaszcza, że elektroniczny podpis tworzony w oparciu nowoczesnych rozwiązań technologicznych, gwarantujących sprawdzone bezpieczeństwo.

Zalety posiadania e-podpisu kwalifikowanego

Obok takiego samego wykorzystania, które oferuje profil zaufany, elektroniczny podpis kwalifikowany  umożliwia także regulowanie wielu innych formalności. Dla przykładu stosując osobisty elektroniczny podpis np. można podpisywać oraz wysyłać sprawozdania i deklaracje do KRS i w systemie Płatnik, JPK, czyli Jednolity Plik Kontrolny, zawierać umowy na odległość lub brać udział w aukcjach i przetargach elektronicznych. Oprócz tego pozwala na sygnowanie faktur i Jednolitych Europejskich Dokumentów Zamówienia. To tylko parę przykładów. Elektroniczny certyfikat służy sygnowaniu wszystkich ważnych dokumentów oraz ma taką samą moc prawną co podpis odręczny.

Jak zdobyć certyfikat kwalifikowany?

Podpisy elektroniczne rozprowadzane są przez dostawców certyfikowanych przez Narodowe Centrum Certyfikacji. Jednym z najbardziej rozpoznawalnych jest elektroniczny certyfikat Eurocert. Żeby zdobyć osobisty e-podpis trzeba nabyć w jednym ze sklepów partnerskich Eurocert pakiet zawierający niezbędny sprzęt oraz oprogramowanie, przy tym wskazując, jak długo okres ważności certyfikat będzie nam użyteczny. Po otrzymaniu kompletu, trzeba zainstalować oprogramowanie obsługujący podpis na wybranym komputerze, a następnie udać się do siedziby punktu sprzedaży, w którym przeszkolony pracownik zweryfikuje tożsamość nabywcy. Tylko w takim przypadku e-podpis zostanie aktywny oraz dobry do użytku. Dopełnienie formalności w siedzibie nie zajmuje więcej niż ok. 15 minut i należy na nie zabrać dokument potwierdzający tożsamość i fakturę zakupu osobistego e-podpisu.

W jaki sposób korzystać z podpisu kwalifikowanengo?

Od chwili instalacji programu na wybranym komputerze i aktywacji podpisu kwalifikowanengo, poprzez potwierdzenie tożsamości, można korzystać z podpisu do woli. Praca na kartach oprogramowaniu nie powinna powodować najmniejszego trudu. Wystarczy podłączyć czytnik,  wprowadzić kartę, a potem poprzez oprogramowanie prostą funkcją „podpisz” nanieść na wygenerowany dokument elektroniczny podpis, kierując się dostępnymi opcjami formatu.

Chociaż certyfikat kwalifikowany kojarzy się z  przedsiębiorcami, jest on także dostępny dla osób prywatnych. Taki podpis elektroniczny zapewni pełne bezpieczeństwo oraz poprawność dokumentów podpisanych z firmami, urzędami lub innymi osobami prywatnymi.

Podpis elektroniczny