Podpis elektroniczny Toruń

Jak założyć oraz korzystać z podpisu kwalifikowanego?

Procedura osiągnięcia podpisu kwalifikowanego nie jest szczególnie trudna. Tak naprawdę w kilku szybkich krokach można uzyskać osobisty osobisty e-podpis, przypisany tylko i wyłącznie jednej osobie. Jak uzyskać własny osobisty e-podpis? Wystarczy kupić zestaw gdzie znajduje się oprogramowanie, czytnik oraz karta, a za tym podłączyć program w komputerze. Finalnym krokiem jest zatwierdzenie personaliów nabywcy w punkcie partnerskim. To jest niezbędne do zamówienia własnego podpisu kwalifikowanego, ze względu na to, że to za sprawą spotkania firma dostarczająca certyfikaty potwierdza, że właściwa, nieudająca nikogo innego, osoba będzie korzystała z podpisu.

Gdy jednak wszystkie formalności będą wypełnione do końca z indywidualnego certyfikatu kwalifikowanego można czerpać bez przeszkód na wskazany czas. Termin ważności można wybrać samodzielnie. Zamawiając zestaw decydujemy, czy oczekujemy certyfikatu  na rok lub 2-3 lata. Po tym okresie można przedłużyć o kolejne lata indywidualny podpis oraz ciągle używać go bez trudu. Aby móc bezpiecznie korzystać z elektronicznego certyfikatu kwalifikowanego potrzebnych jest kilka czynników, które decydują o właściwym nanoszeniu podpisu.

Skąd wiem, że posiadam bezpieczny indywidualny elektroniczny podpis kwalifikowany?

Głównym narzędziem, jaki trzeba mieć, żeby móc korzystać z podpisu kwalifikowanego jest zestaw kupiony w sklepie certyfikowanego producenta lub jego partnerów. Najczęściej w takim zestawie znajdują się: program komputerowy służący obsłudze podpisu kwalifikowanego, karta kryptograficzna oraz token albo czytnik.

Co więcej do podpisu kwalifikowanego dopisane są 2 dedykowane kody PIN oraz PUK. Są one konieczne do poprawnego stosowania podpisu kwalifikowanego. Kod PIN konieczny będzie przy sygnowaniu dokumentów, z kolei kod PUK to ochrona w sytuacji jeżeli wpisany kod PIN został po raz trzeci dodany nieprawidłowo oraz w ten sposób e-podpis został zablokowany. Poprawny kod PIN używany przy osobistych elektronicznych certyfikatach kwalifikowanych w sumie zawiera od 6 do 8 cyfr. To bardzo ważne, by zachować kod PIN tylko dla siebie. W razie konieczności kod PIN można zaktualizować.

Posiadając zarówno token lub czytnik oraz numer PIN, da się podpisywać pliki, dlatego przekazanie ich w niepowołane ręce może sposowdować pojawienie się kłopotów. Przyczyną tego jest to, że osobisty e-podpis ma tę samą moc prawną, co własnoręczny podpis. W sytuacji utraty któregoś z komponentów do wstawiania podpisu kwalifikowanego, trzeba od razu bezzwłocznie zwrócić się do centrum certyfikacji, by rozpoczęli procedurę wyłączenia podpisu, żeby nie użyła go inna osoba. Kwestie bezpieczeństwa są tu podstawą, z uwagi na to trzeba utrzymać ostrożność.

Jak mogę podpisać elektroniczny plik?

Używanie podpisu kwalifikowanego nie należy do skomplikowanych czynności. Korzystanie z osobistego e-podpisu pozwala na podpisywanie dokumentów w wielu formatach. Przeznaczone do obsługi oprogramowanie pozwala na korzystanie z podpisu w różnych programach: bardzo dobrze dopasowany do pracy jest m.in. z programem Płatnik.

Przykładem tego są pliki PDF, które można podpisywać poprzez program do ich odczytywania: Adobe Reader. Należy tylko wgrać wybrany plik oraz wyszukać opcję pośród wgranych certyfikatów. Należy wybrać swój osobisty osobisty e-podpis, a za tym ocenić, czy jest on poprawny. Kiedy wszystko jest gotowe wystarczy zatwierdzić wprowadzone dane, jednocześnie wybierając folder zapisu. Tutaj konieczny będzie numer PIN, jakim zostanie zatwierdzone wprowadzenie podpisu. Po dokonaniu tych czynności, plik jest podpisany.

Jak powinien wyglądać właściwie podpisany plik?

To, czy plik jest poprawnie podpisany można łatwo sprawdzić poprzez program lub poprzez czytnik plików PDF. To za sprawą funkcji przenoszenia danych o autorze. Program powinien pokazać zawarte informacje na temat e-podpisu oraz osoby, która podpisała plik. Aby dobrze podpisać plik elektroniczny, trzeba trzymać się instrukcji. W narzędziach oprogramowania powinny być dostępne narzędzia, także opcje połączone z elektronicznymi podpisami kwalifikowanymi. Należy pośród wprowadzonych certyfikatów wskazać własny, a następnie zobaczyć, czy wszystko się zgadza. Jeżeli tak, wystarczy wybrać opcję „podpisz dokument” oraz potwierdzić swoje czynności poprzez wprowadzenie poprawnego kodu PIN. Od tego momentu plik jest podpisany pełnoprawnym podpisem kwalifikowanym.

Trzeba jednak nie zapomnieć, że osobisty e-podpis ma taką samą moc prawną, co podpis odręczny. Z uwagi na to, trzeba podpisywać tylko te pliki, jakich pochodzenia oraz wiarygodności jesteśmy pewni. Szczególnie, jeżeli są to pliki wymieniane z kontrahentem.

Cena osobistego podpisu kwalifikowanego

Aby wskazać koszt osobistego podpisu kwalifikowanego, trzeba pomyśleć, jak będziemy korzystać oraz jak długo będziemy potrzebować e-podpisu. Dokonując zakupu należy wskazać, którym sprzętem chcemy się posługiwać – to jest, które elementy ma posiadać wybrany zestaw obok tylko programu obsługującego podpis – a także jego data ważności ważności. Osobisty elektroniczny podpis kwalifikowany można zakupić na 1 rok, 2 lub 3 lata. Co więcej na koszt podpisu kwalifikowanego wpływ mają dodatki. Gdy chcemy mieć obsługę wprowadzenia programu przez dystrybutora podpisu lub zyskać dodatkowe usługi, np. usługę znaczników czasu, wskazującą precyzyjny moment sygnowania dokumentu. Należy mieć na uwadze, że koszt certyfikatu wzrośnie.

https://podpis-elektroniczny.blacksoft.pl/jak-uzyskac-podpis-kwalifikowany-faq/